Alla inlägg den 23 mars 2013

Av tantilutta - 23 mars 2013 07:41

Jag vet att jag har gått på massor av olika "dieter" och jag vet att jag har sagt att man "ska äta normalt" för att må bra. Det NI vet är att jag hela tiden ändrar mig. Alla är olika, alla har olika förutsättningar och även matvanor är olika för olika individer. Dock vill jag nog understryka att ALLA kroppar mår bättre av regelbundenhet, hur mycket man än förnekar det. Sedan vilken "metod" som fungerar bäst är så himla olika. Vissa kör på GI andra LCHF. Det finns vegetarianer och veganer, det finns allergiker som _måste_ avstå från vissa produkter och det finns de som går efter en vanlig och hederlig tallriksmodell. Som jag har försökt med nu de senaste åren när jag inte har svält mig själv. Ett samlingsord som låter bättre än "metod" är nog "livsstil". För man behöver inte banta (eller gå upp i vikt) bara för att man har valt att leva på ett visst sätt. Kroppen ska må bra, det är huvudsaken.


Jag tänker slänga mig in i GI nu. Dels för att förlora de sista kilona men framför allt för att må bra. Min sjuksköterska har rekommenderat det innan, att det är bra för min bipolära sjukdom. Man ska tydligen bli stabilare i humöret och dessutom hade jag ett samtal med en vän om detta igår. Han talade om för mig att han känner sig mer koncentrerad, alltså mer fokuserad på det han håller på med och rastlösheten har minskat. Kort förklarat. Dessutom påpekar han att godissuget är helt borta och det är verkligen någonting jag behöver bli av med. För jag tror ni vet hur jag fungerar med godis vid det här laget. Jag äter tills jag spyr, sedan kommer helvetesångesten.


Det finns alltså många bra anledningar som väger upp mitt beslut. Dessutom tycker jag inte ens om pasta till exempel. Jag tror att det här kan bli bra, jag ska ge det en ärlig chans. Jag måste såklart öka fetthalten lite och avstå från lightprodukter, vilket kan bli en utmaning för mig. Men jag tycker ändå att det är okej. Även om jag har undvikit det så kan jag inte sticka under stol med att jag älskar feta såser på burk och ost till exempel. Jag tycker också om 85% choklad, vilket jag faktiskt kan äta som lördagsgott! Jag kommer kanske sakna min älskade havregrynsgröt på morgonen, men en god omelett väger faktiskt upp det kanska bra. 


Nu: Tvätt!

Presentation

Om att leva med psykisk ohälsa och klara av vardagen på bästa möjliga sätt när humöret skiftar lite som det vill. Bipolär 2, bulimi och GAD. (Hade även barn-adhd och har fortfarande drag kvar.)

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5 6 7 8 9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards