Direktlänk till inlägg 5 oktober 2013

Att vara bipolär

Av tantilutta - 5 oktober 2013 19:29

Jag ser så mycket fram emot att få tillbaka mitt närminne och sluta ECT-slöddra. Jag får knappt fram det jag ska säga. Men det börjar bli bättre! Jag tänkte berätta lite hur det känns att vara bipolär, lite sådär ytligt bara så att ni får er ett litet humm:


Tänk dig att somna utan att veta om du kommer att vakna glad, upprymd, deprimerad eller bara lite nere. Tänk att du ena stunden kan vara så glad att du nästan spicker, du flyger fram och allt är härligt för att helt plötsligt bli så deprimerad att du inte vill leva mer. Tänk att detta kan svänga utan att du kan styra över det och att du inte fungerar utan mediciner. Alla är olika i sin sjukdom och bara för att jag beskriver den på ett sätt så betyder det inte att andra bipolära känner och upplever samma sak. Vissa blir så maniska att de blir psykotiska medan andra, som jag, "bara" blir hypomaniska och i mitt fall är det riktigt svårt att se när jag är i ett hypomant skov. Det man märker det på är att jag sover mindre eller inte alls och är med social än vanligt. Jag pladdrar på om allt och inget, med vem som helst. I vanliga fall är jag blyg i folksamlingar men när jag är hypo så kan jag prata inför hur många som helst.


Ett ex till mig märkte det på mina uppspärrade ögon, att jag pratade fort och mycket samt att jag alltid ville möblera om. Då sa han alltid lite suckande: "Nu är du manisk igen." Dock var jag inte manisk, utan hypomanisk. Mitt senaste ex såg aldrig när jag var hypo. Han tyckte bara det var "bra" när jag var "glad", men och andra sidan förstod han sig inte på känslor över huvud taget.


Jag har flest depressiva skov, och på senaste tiden har de varit värre än vanligt. Jag kämpar verkligen för att sköta min medicinering och mina rutiner för att slippa hamna där igen. Jag vet att det är omöjligt att undvika men och andra sidan vet jag nu hur jag ska hantera det. Och det är INTE genom att svälja massa piller, hamna på MAVA och sedan psyk. Är det riktigt illa så har jag min krisplan och fungerar inte den så är det psykakuten och 2 veckor på psyk som gäller. Hoppas dock att jag slipper fler ECT-behandlingar.


Den här gången känns det verkligen som att jag har fått rätt hjälp. Jag har boendestödjare, läkare, arbetsterapeut, sjuksköterska, fina vänner och framför allt hela min familj som står bakom mig. Det börjar förhoppningsvis att ordna upp sig och idag är jag så himla glad! :)


Just det, jag brukar ju uppdatera medicinlistan och nu är det dags igen! Styrkorna har jag glömt av och jag orkar inte ta mig till köket för att kolla upp det, så viktigt är det inte. Här kommer dem:

*Lithionit (Stämningsstabiliserande)

*Lamotrigin (Stämningsstabiliserande)

*Fluoxetin (Antidepressiva)

*Seroquel (För mig är dom mot oro/ångest, GAD)

*Levaxin (Sköldkörteln, vanligt när man går på Lithium)


Nu känner jag hur min huvudvärk blir värre och ögonen går snart igen. Tycker att det kan bli  morgon snart! :) God natt från mig, Pipen och Mini


  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tantilutta - 22 december 2013 19:46

Det är dags för mig att gå vidare, här finns inte lägre något att hämta. Jag är i en tillfrisknandefas och jag känner det med hela hjärtat. Det som står i den här bloggen är inte längre jag, den här bloggen tillhör mitt förflutna och dit vill jag ald...

Av tantilutta - 4 december 2013 18:41

Okej. Så här är det: Jag har ingen aning om hur jag ska lägga upp bloggen längre så det får väl bli att jag skriver då och då i stället tills jag har en aning om hur jag vill göra. Jag fick ett förslag om att starta en bak/mat-blogg, vilket jag for...

Av tantilutta - 18 november 2013 13:47

"Du var ju väldigt sjuk under en längre tid i somras." Jag tittar på mamma, håller med på ytan men på insidan kan jag inte riktigt ta in det. Jag förtränger, det har jag alltid gjort och det är för det mesta en bra lösning för stunden. När depressi...

Av tantilutta - 5 november 2013 19:27

Jag har snart varit (hyfsat) stabil och pigg i 3 veckor. *Peppar peppar* Det är helt underbart att vakna upp i princip varenda morgon utan ångest och utan att känna de där värdelöshetskänslorna i kroppen. Förra veckan var jag hos min arbetsterapeut...

Av tantilutta - 31 oktober 2013 22:36

Jag lever! Lite mycket just nu bara. Vänner, boendestödjare, Bipolärcentrum, IKEA, vänner, vänner, boendestödjare, WoW, läka mig själv, m.m   Återkommer kanske i morgon.      ...

Presentation

Om att leva med psykisk ohälsa och klara av vardagen på bästa möjliga sätt när humöret skiftar lite som det vill. Bipolär 2, bulimi och GAD. (Hade även barn-adhd och har fortfarande drag kvar.)

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4 5 6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards